Háztartás

4 fontos kérdés, amit akkor is tegyünk fel a szerelőnek, ha sürgősen lenne rá szükségünk

csaptelepek

Bármikor előfordulhat, hogy váratlanul romlik el valami a lakásban, aminek a javítása nem tűr halasztást. Ilyenkor a gyors megoldás érdekében hajlamosak vagyunk kapkodni, és bármilyen megoldásra azonnal igent mondani anélkül, hogy kellőképp tájékozódnánk, amivel adott esetben még nagyobb kárt okozhatunk. De hogy járjunk el a lehető legkörültekintőbben ilyen helyzetben?

A kapkodás sohasem szül jó végeredményt, ezért bármilyen sürgősen is lenne szükségünk szakemberre, van néhány kulcsfontosságú kérdés, amit mindenképp érdemes feltennünk még azelőtt, hogy igénybe vennénk a szolgáltatást.

Mielőtt szerelőt hívnánk…

Mindenekelőtt fontos mérlegelnünk, hogy valóban halaszthatatlan munkáról van-e szó. Nem mindegy ugyanis, hogy olyan nélkülözhetetlen eszközben történt meghibásodás, ami veszélyezteti otthonunk épségét – például csőtörés, beázás, vezetékszakadás esetleg a kazán rendellenes működése –, vagy csupán esztétikai hibáról van szó.

Egy csempe leválása a fürdőszoba faláról nem feltétlenül indokolja, hogy azonnal burkolót hívjunk, és egy leszakadt redőny is várhat talán pár napot.

Érdemes átgondolnunk azt is, hogy az adott munkához valóban szakemberre van-e szükség vagy akár saját kezűleg is meg tudjuk oldani a problémát. Ennek eldöntése is nagyban függ attól, pontosan milyen meghibásodás történt, igényel-e speciális szaktudást a javítás.

Ma már számos olyan „csináld-magad” videó található az interneten, ami segíthet a kisebb szerelési munkálatok elvégzésében –ilyen lehet például a csaptelepek karbantartása vagy egy szifon cseréje. Így mielőtt telefont ragadnánk, érdemes utánanézni, mekkora munkáról is lehet szó. 

Amennyiben arra jutunk, hogy a hibaelhárítás biztonságos és akár mi magunk is orvosolni tudjuk a problémát, sok felesleges kört és pénzt spórolhatunk meg. Ha viszont bármilyen kétségünk merülne fel a projekt sikerességét illetően, inkább forduljunk szakemberhez, akinek a következő kérdéseket érdemes feltennünk.

1. Mit tudunk tenni , amíg kiér?

Mindenekelőtt vázoljuk számára a kialakult helyzetet, amilyen részletesen csak tudjuk. Az elhangzott információk alapján egy jó szakember már nagyjából sejti, hogy mi okozhatja az adott problémát, így abban is tud segíteni, hogy mit tudunk tenni addig, amíg még személyesen nem mérte fel a helyzetet.

Mindenképp érdemes rákérdeznünk, hogy szükséges-e áramtalanítanunk, esetleg elzárnunk a vizet, hogy megelőzhessük a további károkat és a balesetveszélyt.

2. Milyen határidővel tudja vállalni a munkát?

Olyan meghibásodások esetén, amikor a probléma orvoslása nem tűr halasztást, mindenképp kérdezzük meg a szakembert, hogy milyen határidővel tudja vállalni a munkát. Ez különösen fontos lehet akkor, ha hétvégén vagy ünnepnapon lenne rá szükségünk, hiszen az is előfordulhat, hogy aznap mindössze kiszáll felmérni a terepet, de a hiba elhárításával csak napokkal később tud foglalkozni. Ez mindenképp tisztázzuk vele előre, hogy elkerülhessük a kellemetlen helyzeteket. 

3. Milyen költségekkel számolhatunk?

A szakemberek többsége nem szeret látatlanban árajánlatot adni vagy pontos munkadíjat mondani. Ez valahol teljesen érthető, ám hogy ne érjen minket meglepetés, már a telefonbeszélgetés során érdemes kérnünk egy nagyságrendi kalkulációt.

Emellett fontos gondolnunk arra is, hogy halaszthatatlan esetekben sok szakember sürgősségi felárat is felszámít, ami szintén jelentősen megnövelheti az elvégzendő munka végösszegét. Ezen felül a pontos cím egyeztetésekor érdemes rákérdeznünk az esetleges kiszállási díjra is, hiszen ez is befolyásolhatja az árat.

4. Vállal-e garanciát a munkájára?

Végül, de nem utolsósorban mindenképp érdeklődjünk afelől is, hogy nyújt-e garanciát az elvégzett munkára. Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha ezt előre tisztázzuk, hiszen egy esetleges újbóli meghibásodás esetén tudnunk kell, hogy vállal-e jótállást, illetve amennyiben igen, ez meddig érvényesíthető.

Tisztázzuk azt is, hogy a garancia mire terjed ki pontosan: a munkára, az alkatrészek cseréjére vagy esetleg teljeskörű felelősségvállalásról van-e szó. A legideálisabb, ha olyan szakembert találunk, aki a rendszeres karbantartás lehetőségét is garantálni tudja.

A pánik tehát sosem vezet jóra, ezért bármilyen égetőnek is tűnik egy problémás szituáció megoldása, figyeljünk, hogy körültekintően válasszunk a feladathoz szakembert, melyben a jó kérdések nagy segítségünkre lehetnek.

Kép forrása: 123rf.com

Hirdetés (X)

Még több cikk a rovatból: